måndag 14 maj 2012

Topp tre

Jag gillar egentligen inte romantiska filmer så mycket, när hela handlingen är baserad kring en kärlekshistoria blir det snabbt ointressant. Men trots detta tillhör jag den demografiska gruppen som mest ser på och som de flesta romantiska filmer är riktade till: nämligen vita, västerländska kvinnor mellan 15 och 40. Detta innebär att jag har tvingat mig igenom vissa filmer för att tjejer jag känner har tyckt att filmen är fantastiiiisk! och ibland har jag blivit glatt överraskad, som tillexempel med "Eagle vs. shark" men i de flesta fallen har jag suttit och undrat vad folk ser i dessa hjärnlösa, smått upprörande filmerna. Och det som upprör mig mest är porträtteringen av vad Hollywood och filmskapare uppenbarligen tror kvinnor vill ha. När de ska porträttera män blir det ofta så oerhört fel. Det vanligaste felet är att ta positiva egenskaper som "spontan" eller "utlevande" och dra det ett varv för långt så det bara faller platt och förvandlas till något man inte skulle vilja träffa i en mörk gränd. Här är mina topp tre "gulliga" killar som i slutändan bara blir jobbiga, irriterande, psykotiska, upphängda och lite läskiga.


3. Stephane Miroux från "The science of sleep", filmen går ut på att denna man blir helt upphängd på sin granne, spelad av Charlotte Gainsbourg, han är kär i henne och vill att hon ska se världen ur hans ögon. Han gör detta på de mest underliga sätt, genom att bryta sig in i hennes lägenhet, sno hennes saker och skriva konstiga brev till henne. Egentligen är han den som är mest förstörd på denna lista men eftersom kvinnan han stalkar faktiskt inte tycker det han gör är roligt eller romantisk utan faktiskt tycker han är både jobbig och konstig så hamnar den här filmen ganska långt ner. Filmen slutar dessutom med att man förstår att han har flera emotionella problem som förklarar varför han gör som han gör och vi inser att det är han själv som anser att det han gör är romantiskt eftersom vi har sett det ur hans synvinkel. Han är fortfarande läskig dock.


2. Noah, från "Dagboken- jag sökte dig och fann mitt hjärta", jag gillar verkligen inte den här filmen, den är sentimental, sliskig och den hanterar klassfrågor på ett respektlöst och väldigt dåligt sätt. Detta är främst anledningen till att den platsar på listan men också, Noah är en jävla stalker. Och inte en helt ofarlig för den delen. Det som verkligen stör mig är att han frågar ut en tjej han knappt har träffat innan och hotar med att begå självmord om hon säger nej? Det är inte romantiskt, det är besatt och väldigt elakt mot henne. Och som alltid med dessa filmer beskrivs inte det här som traumatiskt för någon av dem utan han är den ultimata flickdrömmen, att emotionellt ärra någon för livet, det är kärlek det!


1. Tom från "500 days of summer", det jag avskyr mest med den här filmen är att folk hatar så mycket på den här stackars Summer tjejen, men tänk på vad hon måste stå ut med? Handlingen är att en kille, Tom, blir helt galet besatt av sin nya kollega, Summer Finn, hon är inte särskilt intresserad av honom. Han gör allt för att vinna henne eftersom han vet, efter att bara ha sett henne gå förbi och pratat med henne cirka tre gånger, att han vill att hon ska föda deras barn och de ska gifta sig och ha ett perfekt liv tillsammans och bli gamla ihop och allt det där. Vilken normal tjej hade inte betett sig som en bitch mot detta psykot? Filmen inser inte ens hur galen han är eller hur dumt han beter sig och han vill forma henne efter hur han vill att hon ska vara och när hon inte går med på det så är hon den elaka. Ursäkta mig liksom, men det låter som att du lider av De Clérambaults syndrom? Allvarligt, googla på det han verkar ha alla symptom. Dessutom så är problemet här att tjejer ska tycka han är romantisk och kärleksfull och allt en tjej vill ha. Tom borde låsas in på ett mentalsjukhus och aldrig få se dagens ljus igen, för det är just DIN kanin han vill koka!
Bonus: Om du gillar den här filmen tycker jag du borde läsa på om både De Clérambaults syndrom och erotomani, sedan kolla på filmen igen och ha "Psycho"-soundtracket på varje gång han syns i bild och säg sen att det här är en gullig film om någon slags drömkille!

Som sagt, jag hade inte haft så mycket emot de här killarna om de inte alla var seriöst störda och istället för att ringa polisen eller boka tid hos psykolog så ska kvinnorna de uppvaktar tycka att det de gör är gulligt, fint och romantiskt. Låt mig bara säga att en flickdröm är inte precis att ens framtida partner ska bli falla för en under någon slags psykos, förfölja en tills man går med på att ha ett monogamt förhållande med honom och att han sedan ska vara helt upphängd på en själv. Och om du någonsin gör något som sårar honom kommer han att jaga dig, för alltid, tills han återfår vad han sökte efter från början och han kommer inte ge sig förräns du tillhör honom och bara honom, hör du det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar