torsdag 17 maj 2012

Topp fem: starka kvinnliga karaktärer

Jag har ju som sagt varit ganska fokuserad på män och mäns historier den här veckan. Detta ska ändras nu, inom Hollywood är det ovanligt med kvinnliga filmskapare och detta syns väldigt ofta vad det gäller både handling och karaktärer. Jag har innan skrivit om hur en feministisk karaktär ska vara och berört ämnet om vad en sann kvinnlig karaktär är. Därmed ansåg jag att det nu var hög tid för mig att göra en lista med starka kvinnoroller. Eftersom jag tror att det blir lite lättare att fånga konceptet av vad kvinnlig medverkan i en film betyder om jag visar några exempel på hur kvinnors roller kan, bör och ska skrivas.

Här kommer alltså min topp fem, starka, välskrivna kvinnliga karaktärer, inom storfilmer (eftersom mindre filmer brukar vara bättre på att skriva karaktärer överhuvudtaget och speciellt kvinnliga) :


5. Mulan från "Mulan". Det här är en kvinna som trotsar både samhället och sin familj för att göra det hon tycker är rätt. Under resans gång utsätts hon för diverse prövningar som är relaterade med hennes biologi som kvinna och hon lyckas överkomma alla utan att förlora sin identitet. Det här var en av de första Disney-filmerna som hade ett genus-perspektiv och bara det gör att den är värd att sätta på listan, Mulan är blyg och obekväm inför män, precis som en kvinna uppvuxen i ett könssegregerat samhälle är. Filmen kritiserar könsroller och könsstereotyper på ett sätt som är ovanligt inom barnfilmer. Det som dock gör att hon hamnar så långt ner på min lista är att hon gör allt det här jobbet för en man. Men i hennes försvar måste jag säga att trots att hon hittar sin identitet och plats på ett typiskt "manligt" område så är det just könsstereotyper som hon är emot och inte sin egen könstillhörighet.



4. Rose från "Titanic". Titanic borde fungera som ett exempel på att filmer med kvinnliga huvudkaraktärer visst kan bli succéer. Även om jag inte gillar filmen så mycket tycker jag trots allt att de riktigt fick till den här karaktären,  hon känns realistisk och är troligen i sig själv det bästa med hela historien. Hennes motivation genom filmen är underligt nog inte så mycket att hitta en man som det är att hitta någon slags frihet. Rose är medveten om att hon är en kvinna i ett patriarkat, men hon är även medveten om att hon är privilegierad och det är just medvetenheten om detta som gör att hon hamnar på listan. Jag gillar dessutom Kate Winslet väldigt mycket.


3. Jean Grey från "X-Men". X-Men är en av de där underliga filmerna som trots att det är en storfilm rent av kryllar av bra kvinnliga karaktärer, genom hela filmserien. De förtjänar alla ett hedersomnämnande och jag tänkte ta Storm först eftersom hon är en av dem som alltid försöker hitta icke-våldsamma utvägar. Men jag valde Jean till sist eftersom hon är den som har mest krafter och precis som Storm vill hon aldrig skada någon. Anledningen till att hon blir ond är för att hon har en styrka inom sig själv som till slut kontrollerar henne totalt. Hon försöker alltid göra vad hon tror blir bäst för alla och hon är en komplex karaktär med en riktig bakgrundshistoria. Hon tillför dessutom väldigt mycket till handlingen och är som karaktär definitivt inte utbytbar, det spelar dessutom ganska stor roll för handlingen att hon är just en kvinna.


 2. Maria från "Sound of music". Hon är en karaktär som är väldigt bestämd men som samtidigt är ödmjuk och godhjärtad. Hon vet vad hon tycker är rätt och tvekar inte för att visa det. Hon lyckas dessutom överlista Nazisterna, det tycker jag räcker.


1. Leslie Benedict från "Jätten". Elizabeth Taylor var känd för sina porträtteringar av starka kvinnor och den här rollen är inget undantag. I den här filmen spelar hon en ung kvinna som gifter sig med en ranch-ägare, man får sedan följa deras gifta liv tillsammans med allt vad det innebär. Leslie är modig, varm och vänlig och hon har dessutom starka moraliska övertygelser. Hennes karaktär utvecklas genom filmen och allt eftersom blir hon starkare och starkare. Hon slåss för arbetarnas rättigheter, hon slåss mot rasism och är väldigt intresserad av politik. Mot slutet av filmen lyckas hon till och med övertyga sin envisa make om att hon har rätt och hon får honom att bry sig om samma saker som henne. Den här filmen har dessutom en annan styrka och det är James Dean, mannen såg bra ut vad mer kan jag säga?
Elizabeth Taylor spelar sin roll perfekt och det här är en ovanlig roll även med nutidens standards. En stark kvinna som dessutom står på de svagas sida eftersom hon är medveten om hur det känns att vara förtryckt inom ett system. Därför förtjänar hon första platsen på min lista över starka kvinnliga karaktärer i storfilmer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar