söndag 27 maj 2012

Genidraget Marvel del 2

Jag har innan skrivit om vårens stora blockbuster "The Avengers" och om varför den var ett smart drag från Marvel:s sida. Men Marvel är framförallt ett seriebolag som är till för att publicera och skapa serietidningar.

Serietidningar och grafiska romaner är väldigt svårsålda, de är relativt dyra att trycka och skapa och blir därmed ofta lite för dyra att sälja för att kunna göra någon riktig vinst. De två största företagen för serier i USA DC Comics och Marvel har därmed hittat egna system för att få deras produkter sålda. Marvel är som sagt det näst största företaget för publicering av serier i Amerika precis efter DC Comics, men den balansen lär rubbas inom en snar framtid.



Som sagt är det svårt att tjäna pengar på att endast publicera serier, DC och Marvel har båda liknande strategier för att få ut så mycket vinst som möjligt. För det första äger själva bolaget alla karaktärer och historier, inte skaparen. Detta gör att bolaget själva kan bestämma vad som ska hända med karaktärerna och historierna utan att skaparen blandar sig i (eftersom de ändå inte har något att säga om saken). De flesta serieskaparna är också kontrakts-bundna och kan därmed inte sälja idéer eller karaktärer till konkurrenter och eftersom de inte äger det de själva gör i slutändan utan endast blir betalda en gång för själva historien och karaktärerna måste serieskaparna därmed konstant göra nya serier för att kunna leva på det de gör. Detta gör att företagen säkerställer att deras mest populära skapare konstant återkommer till just dem. De allra flesta bolag gör det här eftersom det inte bara är ekonomiskt bättre utan för att det också gör att bolagen själva har full kontroll.

Det var en snabb insikt i hur Marvel kan tjäna sina pengar men vad är det som gör dem så speciella och varför kommer de dra ifrån DC? Under 80-talet började båda företagen modernisera sina historier för att göra dem mer tillgängliga för en större publik och även för att kunna nå ut till vuxna läsare som man insåg var en potentiell marknad. Marvel och DC gjorde det här på olika sätt, DC började skapa mer vuxna serier med mer komplex handling och började dessutom satsa mer på grafiska romaner, de köpte tillexempel upp Vertigo, där bland annat Alan Moore publicerade sina serier. Marvel däremot började göra olika serier för vuxna och barn vilket i sig inte var en dålig strategi men den gav konsekvenser eftersom de vuxna serierna ibland gjorde referenser till vad som hände i serierna för barn och tvärtom de hade dessutom ett flertal olika tidningar och tids-axlar för alla sina återkommande karaktärer som gjorde att både läsarna och författarna blev väldigt förvirrade. Alla karaktärer följde helt enkelt inte ett bestämt narrativ utan det var mer upp till författaren och bolaget själva att bestämma vad som skulle hända med en karaktär. Detta innebar dock att tillexempel Spider-man i en tidning kunde vara totalt annorlunda som person och ha en annorlunda historia mot vad han var i en annan tidning. Marvel insåg själva att det här var ohållbart och under 2000-talet började man publicera vad som nu kallas "Ultimate Marvel".

Nu kommer vi till anledningen varför Marvel till sist kommer gå om DC. Ultimate Marvel var ett genidrag eftersom det innebar att företaget totalt skrotade allt gammalt och började om på nytt. De tog bort karaktärer som inte var populära och de återuppfann sina gamla karaktärer, de började ha som policy att alla Marvel karaktärer härmed måste följa en viss tid-axel och ha en bestämd bakgrundshistoria. Detta gav dem ett ordentligt uppsving och de började igen med att ha speciella serier för barn och speciella serier för en lite vuxnare publik. De började skriva serier som var mer fristående och som man inte behövde följa och de började publicera grafiska romaner i samband med släpp av filmer baserade på deras karaktärer och historier. Detta var ett genidrag eftersom de visste att de därmed har en konstant växande publik som lätt kommer kunna ta till sig deras serier. DC å andra sidan gjorde precis tvärtom, efter att ha legat före med stor marginal i flera år började de nu tappa och införde därför något som bara kan beskrivas som en katastrof, de började smått med att blanda de olika karaktärerna i serier där de inte hörde hemma, de kunde tillexempel ha stålmannen i en batman serie trots att de olika karaktärerna inte hör hemma hos varandra. De började satsa på serier som inte hade en specifik publik utan som var skrivna för både vuxna och barn, detta gjorde att de till sist fick ett resultat där serierna var för mörka och för svåra att förstå för barn och för barnsliga och lättsamma för vuxna. Jag måste nog inte förklara varför det här var en mardröm för både skapare och läsare eftersom det innebar att man kross-referarade hej vilt och det blev till sist helt omöjligt att förstå vilka förändringar som var permanenta och vilka som inte var det. Enda anledningen till at DC klarade sig ur det här är att de äger både Vertigo och MAD för annars hade de varit ute ur leken för länge sedan. DC verkar dock ha insett sina förra problem och satsar sedan 2011 också på att helt börja om på nytt med alla karaktärer och att han renare tidskontinuitet och att vara helt utan refererande till andra karaktärer eller historier. Båda bolagen har dessutom slutat med att ha parallella universum och världar och har nu endast en plattform för sina serier.

Det finns en helt lista med anledningar förutom det här bland annat är det som jag tidigare nämnt "The Avengers" potential som film och framtidens franchise, men det är också det faktum att Marvel:s karaktärer helt enkelt är mycket mer utvecklade, det finns ett så kallat "Marvel koncept" som bolaget har fört sedan 60-talet, detta innebär att serierna till hälften är action-packade äventyr och till hälften är karaktärsstudier och såpopera-liknande scenarior allt för att kunna ge läsarna mer insikt i personerna bakom namnen. Detta är ett koncept Marvel har tagit med sig in i modern tid och nu utvecklar mer än någonsin. DC saknar det här till viss del och de har också ett mycket tråkigare persongalleri där många av karaktärerna känns både gamla och mossiga, ta tillexempel Stålmannen där publiken redan efter några nummer blev så uttråkade av hans styrka att företaget var tvungen till att uppfinna kryptonit för att ge honom en svaghet som gjorde historierna mer intressanta. Det enda riktigt vinst-givande DC har kvar är Batman, det var i princip endast hans populäritet som gjorde att DC som företag har klarat sig. Dessutom ägs Marvel av Disney och DC ägs av Warner Bros. vilket i sig inte är en svaghet men Disney har en marknadsstrategi som är baserad på flera år av forskning och undersökning. Därmed inte sagt att Time Warner är ett dåligt företag, nej tvärtom, deras strategier bara skiljer sig från Disneys vilket jag tror är det som gör att Disney i slutet är bättre på att hantera att serie-förlag än vad Time Warner är, men det kanske jag tar en annan gång. För det sista vill jag ge Marvel en eloge för deras fantastiska sätt att hantera publik och fans. Marvel har och är nämligen extermt duktiga på att möta sin publik och de kan verkligen det här med att marknadsföra. Bolaget är kända för att konstant tvinga ut stjärnor, producenter, författare och regissörer för att möta sina fans och de verkligen uppmuntrar att folk ska bli involverade i deras produkter genom att anordna tävlingar, möten, presskonferenser, signeringar och de har till och med uppmuntrat till att amatörer ska skriva fanfiction och göra fanart. DC å andra sidan försökte stämma över det här:


Konstnären Mark Chamberlain gjorde 2005 en utställning med akvareller bestående av denna och liknande bilder på Batman och Robin, DC hotade med att stämma om han och galleriet inte genast avslutade utställningen och inte sålde något av verken. Aktivist grupper blev sedan upprörda över det här och kallade DC för homofober, varpå DC svarade att det är en fråga om upphovsrätt. Jag tror alla förstår att bolaget redan har tjänat storkovan på Batman karaktären och att det dessutom går att lösa såna här fall på andra sätt. Dålig stil från företagets sida eftersom de tydligt visar att den här sortens tolkningar inte accepteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar