onsdag 9 maj 2012

Tantgnäll och topp tio



Nu ska jag vara en sån där riktig kärring. En sån som aldrig blir nöjd och jag gillar det inte riktigt heller. Men det här med bio alltså. Jag går inte så ofta på bio men när jag väl gör det blir jag ofta ganska irriterad. Jag vet, jag vet: gå inte då! Men sanningen är att jag älskar film och jag gillar den speciellt på bio. När jag var liten spenderades diverse fördelsedagar i filmsalongerna och det är ett väldigt bra alternativ när man vill göra något men inte riktigt orkar göra något vettigt eller aktivt. Jag gillar dessutom lukten av biosnacks. Men detta betyder inte att jag inte kan gnälla om det där andra! Här kommer min topp tio mest irriterande sakerna med biobesök. (märk väl det här är en sån känna-igen-sig-lista inte en jag-gnäller-och vill-att-ni-ska-göra-något-åt-det-lista), jag vill bara tillägga att dessa företeelser är vanligast när man går på storfilmer under de första veckorna som de går, på mer seriösa, "vuxna" filmer brukar publiken oftast respektera de andra besökarna och faktiskt vara där för att kolla på filmen. Aja, här är topp tio irritationsmoment under bio:

10. Toaspringare, nej nöden har ingen lag, det kan vara jobbigt när man har hällt i sig en halv liter läsk på under femton minuter, tror blåsan ska spricka och kan omöjligt koncentrera sig på handlingen och därför hamnar detta ganska långt ner på listan, men det är ändå irriterande när man måste ställa sig upp eller flytta på sig för att någon ska komma förbi. Ett tips: Om du vet att du har svårt att hålla dig, boka eller köp en biljett nära gången.
9. Hinderlöpare, ni vet såna där människor som sitter ganska nära gången (kanske tre, fyra platser ifrån) men som ändå om personen behöver gå ut under filmens gång tar den långa vägen och tvångsmässigt passerar 95% av raden för att ta sig till utgången. Ja, du kan ta den lite kortare vägen ut och sedan gå ner och springa förbi första raden, jag lovar!
8. Folk som förklarar handling / skämt för sina barn. Detta är inte jätte-vanligt, men det händer ganska ofta om man går på en film som har en lite för låg åldersgräns och folk tar med sig barn som är för unga för att riktigt förstå handlingen. Tips: ta inte med barn på filmer om du inte är helt säker på att de förstår.
7. Äckliga gångar. Att fastna med foten på golvet när man ska till sin plats är inte kul.
6. Äckliga säten, hälften av gångerna vet jag inte ens vad det är jag sitter i, och jag tror inte jag vill veta heller.
5. Priset, 100 spänn! Och det är detta som gör de andra sakerna så mycket mer irriterande, det faktum att jag har betalat 110 kr för att vara i en låda tillsammans med idioter som inte kan respektera andra. Som sagt hade priset varit lägre hade jag kunnat gå med på viss irritation, men om jag betalar så förbannat mycket vill jag bara se på den jävla filmen.
4. Jättar, de där skit-långa basketspelare typerna som av någon jävla anledning alltid hamnar framför en själv och gör att man inte ser ett jävla piss. Biografer är dock nuförtiden något brantare än gamla biografer. Men det händer fortfarande ibland.
3. Sätes-sparkare, vanligtvis barn med för mycket enregi och som inte riktigt kan hantera sina känsloutbrott och därmed spenderar filmen med att sparka på baksidan av ditt säte.
2. Mobilanvändare, de där idioterna som inte kan stänga av sina jävla telefoner innan och som halvvägs in i handlingen börjar SMS:a, ringa och så vidare. Allvarligt, att ha den på tyst är fan inte helt okej, den ska vara avstängd och om du har något du bara måste ta så får du fan gå ut. Det är relativt ovanligt men det är ändå skitstörigt när det händer. Gillar du inte filmen, gå därifrån och sitt inte och förstör för alla andra, allvarligt, vanligt hyfs!
1. Fnissare! Dessa människor som skrattar och fnissar på HELT FEL ställen! Man vill bara skrika: Det är fan inte roligt! Men det gör man inte, man tiger och lider, kanske hysshar om det blir för högljutt, men annars inte. Och man tänker: betalade jag och de andra hundra spänn för det här?

Bonus: Topp tre sämsta fnissar-stunderna:
3. I "Contagion" när Matt Damons karaktär får veta att hans fru är död och är så chockad att han inte förstår det. Publiken skrattade hej vilt, det var inte ALLS roligt. Matt Damon är dessutom en så pass bra skådespelare att man verkligen kunde se hans förvirring och smärta i ansiktet, detta var tydligen HELT HYSTERISKT roligt. Pärlor åt svin säger jag bara, pärlor åt svin!
2. I "Atonement" när huvudpersonen kommer på sin syster med att ha sex med mannen hon själv är kär i. Fniss i hela salongen, allvarligt är ni tolv eller?
1. Senaste bio fniss-attacken på ett extremt opassande tillfälle, i "The Avengers" när Bruce Banner, alias "hulken", berättar att han har försökt begå självmord. Spridda fniss i hela salongen, kul att någon annans smärta underhåller er. Idioter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar