torsdag 9 augusti 2012

Torsdagstoppen: Tv/data-spelskaraktärer

Välkommen till upplaga två av torsdagstoppen, bloggsamarbetet som pågår mellan mig och mina två systrar. Den här veckan är temat topp fem bästa karaktärer från TV/data-spel. Ni som har varit trogna läsare under en viss tid vet nog att jag redan har gjort ett antal listor och inlägg med TV/data-spels teman. Därför kan jag nog tyvärr inte bjuda på några överraskningar vad det gäller den här listan. Innan jag börjar med listan vill jag påpeka några regler som vi har satt för den här listan:

1. Endast EN karaktär per spel
2. Inga karaktärer som man själv får modifiera, det vill säga man kan inte skriva "Min familj i The sims" eller "Min hjälte i Fable"
3. Karaktären måste vara åtminstone lite viktig för handlingen, det vill säga den ska helst ha ett namn och eventuellt lite dialog.
4. Inga karaktärer från spel baserade på filmer.

Med detta sagt, här är listan:


5. Psycho Mantis från "Metal gear solid". Ja, vi börjar direkt med en repris från förra veckans lista. Jag sa redan då att Psycho Mantis troligen var en av Tv-spelsvärldens mest kreativa fiender och detta står jag fast vid. Utöver att vara ganska svår som fiende kan han dessutom läsa av ens hårddisk och kan se vilka spel man har spelat innan och han kan dessutom se hur många gånger man har sparat och hånar en med det. Om detta inte var nog byter han plats på en kontroller så att den första kontrollen blir nummer två och vice versa, skitjobbigt! Men minnesvärt. 

Från "L.A Noire"
 4. Courtney Sheldon från "L.A Noire". Vet inte riktigt hur mycket jag kan säga om honom utan att spoila alldeles för mycket för er som inte har spelat än. De allra flesta karaktärer i L.A Noire är riktigt välskrivna och känns äkta med alla brister och fel som även finns hos riktiga människor. Grejen med Courtney är att han blir en dålig människa bara genom att försöka göra en bra sak och man tycker genuint synd om honom eftersom man förstår hans situation. Han vill bara få en del av det som han anser samhället är skyldig honom, vilket gör honom mycket mer mänsklig och relaterbar än både Cole Phelps och Jack Kelso.

Från "Alice: Madness returns"
 3. Alice från "American McGee's Alice" och "Alice: Madness returns". Det är väldigt skönt att för en gångs skull i historien se ett spel med en kvinnlig karaktär som inte är sexualiserad och objektifierad. I American McGees version av Alice i underlandet är Alice psykiskt sjuk och har därmed uppfunnit en fantasivärld hon kan fly in i. Hon är en riktigt bra skriven karaktär som känns äkta, hon är ganska bräcklig och det är fräscht i ett medium där så många karaktärer blir starka macho-män. Vill ni läsa mer om vad jag har skrivit om Alice och American McGee kan ni göra det här

Från "American nightmare" och nej grafiken är inte
så fantastisk, det är ett foto
2. Mr. Scratch från "Alan Wake" och "Alan Wake's American Nightmare". Jag har redan skrivit om honom, det är svårt att skriva något nytt, vill ni veta mer vad jag tycker om honom kan ni läsa det här. En rent ond karaktär som verkligen tycker om att plåga andra, man vet dessutom att man har lyckats skapa en karismatisk antagonist när han är den mest populära karaktären i hela spelet.

Från "The testament of Sherlock Holmes"
1. Sherlock Holmes från "The mystery of the mummy", "The silver earring", "The awakened", "Sherlock Holmes Vs. Arsene Lupin", "Sherlock Holmes Vs. Jack the ripper" och "The testament of Sherlock Holmes". Jag har redan skrivit om Frogwares Sherlock Holmes-serie men jag får väl upprepa mig själv lite. I Sherlock Holmes spelen spelar man den världsberömde detektiven som konstant letar efter nya mysterier att lösa, oftare än inte går något litet och trivialt oftast att spåra till något mycket större och komplicerat. I Frogwares version av Sherlock Holmes är han dock något modernare i sitt tankesätt och han använder sin intelligens och förmåga till att hjälpa de som har de sämre ställt än honom på det sätt han vet bäst, genom att lösa brott och hitta de riktiga skurkarna, de som utnyttjar andra för sin egen vinning. Han har dessutom inga problem med att sätta Watson på plats när han uttrycker sig klumpigt, vilket man ju gillar! De här spelen är dessutom min favorit sort, nämligen peka och klicka. Dessutom: vill du ha chansen att spela den mest awesome litterära figuren någonsin? Ja tack!

Det var veckans lista, vill ni läsa mina systrars finns de som vanligt på: enpanelhona.blogspot.se och: tvangstankekedjan.blogspot.se och för er som undrar över bristen av kvinnor på min lista: Ja, det var svårt att hitta några kvinnliga karaktärer jag egentligen tycker om. Det är inte precis som att spelvärlden kryllar av starka kvinnliga karaktärer som dessutom har en framträdande roll i spelet.

Bubblare:
"Jack" från "Bioshock", det var egentligen meningen att han skulle vara med på listan men han fick gå av den enkla anledningen att man får göra vissa moraliska val som honom. Men han har faktiskt en riktigt fascinerande bakgrundshistoria, som man under spelets gång får reda på lite i taget, man längtar hela tiden efter att få veta mer. När man sedan får hela bilden ger det historien en helt ny dimension. Han har dessutom ett par schyssta tatueringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar