söndag 19 augusti 2012

Alan Wake Vs. American Nightmare

Ja nu tjatar jag om detta förbannade spel igen, men jag tänkte att nu när jag har spelat ut båda spelen till fullo med extratillägg och allt att jag kunde göra en snabb jämförelse. Ja, jag vet att American nightmare inte är en egentlig uppföljare till Alan Wake, men det är lättare att jämföra än att göra en hel recension. Jag har delat upp olika kategorier och jag ger varje spel betyg för varje kategori, jag använder en 10-gradig skala där 10 är bäst och 1 är sämst. Innan varje betyg kommer en kort diskussion och motivation.Jag har dessutom aldrig gjort en spelrecension innan så vi får se hur det blir

Grafik: "Alan Wake" har extremt bra grafik. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att den är bland den bästa jag har sett. I "American nightmare" har inget vad det gäller grafik förändrats men eftersom den var så pass snygg i första spelet kan jag inte annat än ge 10 av 10 till båda spelen.

Spelandet / kontroller: Precis som innan är det egentligen ingen större skillnad mellan "Alan Wake" och "American nightmare" men det finns ett fåtal förändringar. I originalspelet fanns det färre vapen och batteriet i ens ficklampa var ganska segt i det att det laddades extremt långsamt och man behövde därför byta batterier stup i kvarten. Dock kunde man bära med sig mer grejer än vad man kan i "American nightmare". Kontrollerna kunde också vara lite sega när man till exempel skulle ducka, springa eller kasta saker. Detta har dock inte förändras och det drar självklart ner betyget. Det som dock måste prisas är att jag bara har fått en enda glitch / bugg i hela spelet. Detta är inte dåligt!  Som betyg ger jag "Alan Wake" 7 och "American nightmare" får också en sjua. I övrigt är det ganska mycket detsamma, ganska lätt att lära sig men en del knappar att hålla reda på.

Vapen: Som jag sa innan finns det en större variation av vapen i "American nightmare" och därför blir betyget något högre. Den största besvikelsen var dock spikpistolen, de hade gått ut med att det var värsta grejen att man kunde ha spikpistol sen fick man typ aldrig använda den. Visst håller jag med om att det ser coolt ut men det var ganska lamt. Det var dock bra att det fanns lådor med ammunition och batterier lite överallt då man ibland fick hålla sig helt utan ammunition stora delar av "Alan Wake", eller egentligen inte stora delar men det blev ganska irriterande ibland när man var mitt ute i skogen och hade tre skott kvar, men det tillhörde dock känslan lite. Men jag måste ändå ge "American nightmare" något högre betyg på grund av variationen av vapen. en sjua till "Alan Wake" och en åtta till "American nightmare"

Historien: Det som gör "Alan Wake" så pass bra är dock dess historia. Den drar stor inspiration från författare som Stephen King och H.P Lovecraft. Vissa säger att den har alldeles för mycket och för komplicerad historia för ett spel men jag tycker faktiskt att historien är det som gör den speciell. Amerivcan nightmare är mer en spin-off av historien än en uppföljare. Vi får klarhet i vissa saker men den leder inte direkt någonstans. Det är ju dock det som är meningen eftersom det bara är just en spin-off men dock tycker jag inte historien är lika välskriven som den i "Alan Wake" även om historien i den blev något förstörd på grund av att captain obvious gjorde en kameo i tillägget, men det behöver vi inte låtsas om. Det finns däremot ingen subtilitet vad det gäller historien i American nightmare, detta drar ner betyget. Som slutbetyg ger jag Alan Wake 9 av 10 medan American nightmare bara får en sexa, detta eftersom handlingen fortfarande är bättre och mer uttänkt än många andra spel.

Karaktärer: Alan Wake som karaktär förändras lite mellan de två spelen. I "Alan Wake" är han en vanlig man som blir indragen i hemska omständigheter och måste göra sitt bästa för att överleva. Han är ganska tjurig och kan vara ganska otrevlig. Men det är därför vi gillar honom, i "American nightmare" har han dock förändrats, vilket man bara kan tycka är naturligt efter två år i ett så hemskt ställe men dessvärre har han utvecklats till en slags action hjälte och är inte alls lika mänsklig som han var i det första. Sidokaraktärerna var faktiskt riktigt bra i det första spelet också, de är fortfarande bra i "American nightmare" men det finns färre, vilket inte bara är av ondo, de är dessutom hjälpsamma vilket man inte kan säga om de i det första. Man har dock mer av ett förhållande till de i "Alan Wake" än vad man har till de i "American nightmare", antagonisten är dock mycket mer framträdande och karismatisk i "American nightmare" än i "Alan Wake". Det är en ganska svår sak att bedöma men jag ger ändå en nia till "Alan Wake" och en sjua till "American nightmare".

Fiender: Det finns viss skillnad mellan fienderna. I just det här fallet måste jag säga att det är till "American nightmare"s fördel, detta eftersom det finns en större variation av fiender och man slipper dessutom de förbannade fåglarna. Det är mycket roligare att kämpa mot fiender i "American nightmare" än i "Alan Wake". Fienderna är helt enkelt bättre och mer kreativa. Därför får "Alan Wake" bara en sexa på grund av de repetitiva fienderna och "American nightmare" får hela åtta av tio möjliga. 

Miljöer: Sista kategorin. Precis som med grafiken är miljöerna i båda spelen helt slående. Det jag dock kan säga är att det är större variation på miljöerna i "Alan Wake" eftersom det helt enkelt är ett större spel, det finns mer att utforska och detta är välkommet. Ökenmiljöerna i "American nightmare" är självklart också snygga som tusan men de är inte riktigt lika stora och de är mer enformiga. Det finns självklart uppenbara anledningar till det här men jag måste ändå döma i "Alan Wakes" fördel. tio av tio till "Alan "wake" och 8 av tio till "American Nightmare"

Sammanfattning: Vilken var bäst då? Av 70 möjliga poäng fick "Alan Wake" 58 och "American nightmare" fick 54, detta innebär att "Alan Wake" är segraren med fyra poäng i ledning. Detta är självklart bara mina åsikter och om ni undrar mer över spelen finns det hur många recensioner som helst att titta på om ni skulle undra. Nu blir det nog inget mer om "Alan Wake" på ett tag, men jag ser självklart fram emot att höra mer om tvåan som sägs vara under utveckling. Jag kommer troligen att uppdatera så fort jag får veta något mer om spelserien.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar