lördag 11 augusti 2012

Allvar om spel!

Som sagt har jag den senaste tiden skrivit väldigt mycket om TV-och data-spel. En annan som har tagit upp det här är ämnet är Anita Sarkeesian, känd från Feminist Frequency. Som många nog vet drog hon igång en ny web-serie som heter "Tropes Vs. women in video games", ett intressant projekt som kan verka ganska harmlöst. Hatet som mötte henne när hon började med det här projektet var dock något helt annat! Vi måste snacka om det här.

Okej, du kanske inte är feminist. Du kanske har vissa anledningar till det, vem vet? Men bara för att du INTE är feminist betyder INTE att du har RÄTT till att trakassera, hota eller på något annat sätt vara allmänt otrevlig mot de som inte delar dina åsikter. Jag tänker inte lägga upp någon av kommentarerna som de här förbannade trollen lade upp eftersom de inte förtjänar någon slags uppmärksamhet. Visst, är det en eller två som tycker de är skit-roliga när de drar skämt om att kvinnor hör hemma i köket, så är de fortfarande helt puckade, men det är inte på något sätt ens hälften så illa som det här är. Det här var inte en eller två eller ens tre idioter som tyckte de var roliga, det här var horder av dem! Och mycket av det de skrev kan verkligen inte tyckas vara roligt. Förstår ni inte att denna sortens beteende bara bevisar hur mycket feminism behövs? Det gäller inte bara kvinnors rätt att inte bli trakasserade, det gäller även mäns rätt att inte behöva såra eller nedvärdera andra för att känna sig "manliga" eller känna "gemenskap" med andra män. Många ryckte på axlarna åt det här och sa att "det är helt enkelt så killar är", nej, nej och åter nej! Detta kan inte och får inte vara sant! Jag vet på grund av ett faktum att alla män inte är så här jag vet att många män tar avstånd från det här och jag kan inte tacka er tillräckligt för det (det här gäller alla, både kvinnor, män och andra som står upp mot denna sortens maktbeteende) men det gör det inte mer okej att några av er får förstöra allt vad yttrande-frihet heter genom att hota och trakassera alla som inte delar era åsikter in i en sådan absurdum att många inte ens vågar uttrycka sig!

Det här kommer inte bli ett brandtal om varför feminism behövs och varför sexism är diskriminering för det är helt slösat i detta medium, det jag vill komma fram till är min EXTREMA besvikelse över spelföretagens roll i det här. Visst, man kan tycka att Sarkeesian inte direkt gör er en tjänst när hon granskar era produkter men i hennes försvar vill hon ju faktiskt bara förbättra eran industri genom att få er att förstå vilka brister det finns. Men frågan är varför inget företag har tagit avstånd från allt detta hat som riktas mot henne? Ni måste ha hört talas om det! Varför gör ni inte bara ett litet uttalande om att "detta sortens beteende är inte okej och vi vill inte bli förknippade med det", jag lovar detta är allt som krävs! Hur länge till tror ni att ni kan gömma huvudet i sanden från den misogyna syn som uppenbarligen finns och för tillfället är förknippad med era produkter? Besvikelsen är total! Speciellt eftersom det finns en liknande händelse som skedde för inte så länge på E3, när den kvinnliga värden fick utstå trakasserier av den värsta sorten, både sexistiska och rasistiska. Ni sa heller inte emot den gången, trots att i princip alla stora företag och namn inom er industri fanns på plats gick ni inte ut och sa: hej nördar, det här är inte okej. Jag vill inte verka passiv-aggressiv men det här är banne mig inte rätt! Det är inte heller okej att kvinnliga gamers ska känna sig hotade på spelforum och annat. Jag gillar spel, det är en rolig, kreativ del av kulturen som har i princip oändliga möjligheter. Men det blir hela tiden bevisat för mig att jag som kvinna inte får gilla era produkter. Ni utesluter mig konstant, genom att inte göra kvinnliga karaktärer, genom att använda er av sexistiska karikatyrer och inte ta bort kränkande kommentarer på era forum. Ni måste faktiskt som industri ta tag i det här och visa att ni inte står bakom de hatiska åsikter som vissa uttrycker och faktiskt göra någonting åt det. Alla är inte lika skyldiga, det vet jag, men själva industrin måste förändras, måste lära sig ta ansvar.

Jag vill också ta tillfället i akt och tala till alla er så kallade feminister (återigen jag nämner inga namn eller exempel, ni vet vilka ni är) som tycker ni räddar ert eget skinn när ni dissar andra feminister för att visa: nej men titta jag är cool, hacka inte på mig hacka på någon annan feminist som har annorlunda (dessvärre oftast mer radikala) åsikter än mig! FY SKÄMS! Om du verkligen är feminist skadar du inte andras rykte eller nedvärderar någon annan feminists åsikter för att de inte delar exakt dina! Vem är det som är fienden här? Nej, för att skapa någon slags rörelse måste vi hålla ihop och SEN kan vi ta detaljerna. Det är väl den patriarkala makten som vi vill åt? Inte varandra? Eller har jag missat något, tro mig det vore inte första gången.

Jag ber om ursäkt över att jag låter så arg men jag ser inget försonande över denna omständighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar