fredag 10 augusti 2012

Sista någonsin: Veckans låt!

 Jag har inte haft veckans låt på ett bra tag, för det är helt enkelt inte ett särskilt populärt inslag. Men den här veckan får ni den absolut sista veckans låt, någonsin. (om jag inte skulle ändra mig av någon anledning, men det tror jag inte) Jag tänkte avsluta denna tradition på det mest storslagna sättet nämligen genom att ge veckans låt till de som verkligen förtjänar allt stöd de kan få: nämligen "Pussy Riot".

Alla ni som har hängt med i nyheterna de senaste dagarna är säkert medvetna om att den ryska punk/aktivistgruppen "Pussy Riot" riskerar att få långa fängelsestraff efter att ha framfört regeringskritiska åsikter i olika uppträdanden. Regeringen säger att deras eventuella domar inte handlar om att de kritiserade regeringen utan att de gjorde sig skyldiga till "huliganism". Jag måste säga att de här modiga kvinnornas handlingar återigen har gett mig hopp om mänskligheten, jag blir så glad över att de vågar stå upp för det de tycker är rätt även om det måste vara skit-svårt för tillfället. Jag vet att det här inte gör någon skillnad för dem, jag vet att det här bara kan klassificeras som "PK babbel, från fröken-jag-är-så-duktig-och-medveten" jag vet det, men de här kvinnorna har verkligen inspirerat mig och jag tycker det förtjänas att säga.

Vilken låt har jag då valt? Jo- "Lady of the light" med Black Bonzo. Är väl ingen särskilt feministisk låt från början men ni får tänka er att en kvinna säger det här till andra kvinnor som har inspirerat henne, inte som en låt om kärlek.


Tack Tjäjjor för att ni är så coola, sköna, modiga och inspirerande!

Som vanligt kunde jag inte hitta texten men jag lovar att lägga upp den om jag hittar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar