onsdag 6 juni 2012

Veckans låt

Ove Knausgård skrev i gårdagens DN en artikel om en utställning med fotografen Francesca Woodman. Hela artikeln går att läsa här om man vill det. Knausgård har redan innan blivit bokförd som en förstaklassens douchebag hos mig, men nu ogillar jag honom ännu mer. I sin bok "Min kamp" (osmaklig titel, som dessvärre inte ens är hälften så osmaklig som själva innehållet i romanen) skriver han och gnäller om vemödan att vara man och intellektuell. Jag hade oturen att läsa första kapitlet i denna masturbativa skildring av det manliga geniet som lider emotionellt för att omgivningen "inte förstår" om ni vill veta lite mer vad jag tycker om detta ämne kan ni ju läsa här.

Det som gör att han förtjänar veckans låt är dock hans artikel om Francesca Woodman. Knausgård blir upprörd över hennes porträttering av kvinnokroppen, att hon i sitt kön inte är ett objekt för honom. Han säger att hans första kontakt med henne som konstnär var när han såg hennes bilder i en bok och hans reaktion var: "jag slog irriterad ihop boken och satte den ifrån mig, fylld av något som liknade avsky. De där kvinnogrejerna rätt upp i ansiktet orkade jag inte med." Åh ja, de där "kvinnogrejerna" varför kan inte alla kvinnor vara fina, duktiga objekt för dig att titta på när du vill och när du inte vill kan de ju bara göra dig en tjänst och inte existera. Han ändrar i och för sig uppfattning, tycker inte att hon håller på med "kvinnogrejer" längre, hon blir en RIKTIG konstnär i hans ögon, ÅÅH! Tack snälla farbror! Det faktum att hon får ställa ut på Guggenheim museet är ju en piss i Mississippi i jämförelse med att en så fin herre som du anser att det hon gör är bra. Det Knausgård gör är ett så typiskt maktbeteende, han ursäktar det faktum att han tidigare har gjort ett stort antal misogyna och inskränkta påståenden genom att höja upp EN kvinna för att visa "Titta, jag är ingen sexist, jag uppskattar kvinnliga konstnärer". Samma sak kan ses när folk vill dölja det faktum att de är rasister eller homofober med idiotiska uttalanden som: "jag är inte rasist, min granne är invandrare!" eller: "jag är inte homofob, jag har många homosexuella vänner". Det ursäktar liksom inte det faktum att du i stort är en douche. Som ett tillägg dessutom: Vem i helvete skriver en text om Providence, Rhode Island utan att en enda gång nämna H.P Lovecraft? Hade det varit en bättre text med en mer sympatisk skribent, så visst. Men inte när Ove jävla Knausgård skriver den. Du ska väl föreställa en författare? Vad annars är Providence känt för?

Jag skulle vilja dra det så långt som att säga att Ove Knausgård är ett riktigt jävla mongo, nej han har inte downs syndrom, han bara är fett mongoloid! Därför får du "Mongoloid" med "Demented are go", ja jag vet att det är en Devo-cover men jag gillar demented are go versionen mer.


Förresten hittade någon min blogg genom att söka på Ben Barnes + gore WTF? Undrar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar