lördag 16 juni 2012

Filmrecension: Dogtooth

Originaltitel: Kynodontas
Regi: Giorgos Lanthimos
Produktionsår: 2009
I rollerna: Som vanligt, klicka på titeln för att komma till IMDB sidan
Det verkar ha blivit ett grekiskt tema på recensionerna den här veckan och det passar ju bra nu när Grekerna går till val imorgon. "Dogtooth" är ett drama om en familj som bor avskilda från resten av världen, utåt lever pappan i familjen ett helt vanligt liv med ett normalt 9-till-5-jobb. Men hemma ser verkligheten annorlunda ut. Hans tre barn vet ingenting om världen utanför deras egen trädgård, de lever i en parallell verklighet där föräldrarna är den högsta auktoriteten och de formar deras barn efter sin egen moral. De intalar sig själva och sina barn att världen utanför är farlig och har skapat massa regler som är till för att deras barn aldrig ska fly från hemmets trygghet.
Obehagligt
"Dogtooth" handlar dock inte om familjerelationer, den handlar om hur media, kultur och politik skapar och formar oss. Vi känner endast till den verklighet vi får serverade till oss och den här filmen drar det här till sin brytningspunkt. Ett samhälle inom ett annat samhälle som skapas genom strikt disciplin och en avskildhet från världen utanför. "Dogtooth" ställer sig frågan om vad vi egentligen känner till om världen utanför våra egna murar, vårt eget synsätt och språk.

Historien är obehaglig, rolig, rörande och något sjuk, allt på samma gång. Fotografiet är vackert och scenografin ger en underlig känsla av både familjaritet och en slags exotisk utanförskap, lite som att man känner den här familjen men ser dem på riktigt för första gången. Ibland kan vi komma på oss själva med att skratta åt karaktärernas naivitet och okunskap, men skrattet fastnar i halsen när vi ser vilken hemsk verklighet de lever i. Det här är en film som inte är tråkig en sekund, från början sliter den tag i en och låter en inte gå, inte ens efter det att filmen är slut släpper den taget. Skulle inte rekommendera den till någon som är lättäcklad men för alla andra är det en fantastisk film, 5 av 5 möjliga.
Fem av fem, alltså högsta betyg till "Dogtooth"