onsdag 4 juli 2012

På tal om rasism och värdighet

Ett av årets mest efterlängtade spel måste vara "Assassin's creed 3", spelet kommer ut den 31 oktober och det har sagts att handlingen i spelet kommer kretsa kring en man som är hälften Uramerikan hälften brittisk. Det passar ju bra att jag skriver om det här nu när det är USAs nationaldag och efter mitt förra inlägg om "Avatar" och dess koloniala budskap och synsätt.
Man får som sagt spela en som har nativamerikanskt ursprung och man får därmed vara en av de mest utsatta människorna i 1700-talets Amerika. Jag vågar inte säga för mycket just nu eftersom spelet inte har kommit ut än, men vad det gäller det material som har släppts kan jag bara säga att Ubisoft förtjänar en eloge för att de har en huvudkaraktär som tillhör just den här gruppen, det hade varit så lätt för dem att bara ha en vit, hel-Europeisk huvudkaraktär men de valde ändå att ha någon från en minoritet. Vad som dessutom verkar bra (än så länge) är värdigheten de har gett karaktären. Connor, spelets huvudperson, är förtryckt och tillhör en grupp som har väldigt låg status men trots detta slår han tillbaka. Jag är inte för varken krig, våld eller annat, men det är så himla skönt att få se någon från en utsatt grupp få göra aktiva val och kunna kämpa för sina rättigheter. Jag vet att detta spel inte kommer vara historiskt korrekt, men trots detta känns det som att man ger mycket mera värdighet till utsatta grupper när man porträtterar dem som några som inte bara accepterar sin situation.

Ska man förvränga historien ska man göra det till förmån till de utsatta, inte i rasistiska och koloniala syften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar