torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen

Ja, det har väl knappast undgått någon att det idag är internationella kvinnodagen. En dag för att fira och hylla kvinnor. En dag om året för att hylla och koncentrera sig på 51% av befolkningen. Jag är faktiskt lite kluven till den här dagen, jag vet och jag förstår till hundra procent varför den behövs och varför folk måste bli påminda om det faktum att kvinnor konstant marginaliseras. Men det finns en annan problematik med den.

Dagen är som sagt till för att hylla kvinnor världen över, kvinnor som på något sätt har bidragit till att göra världen bättre och under just denna dag ska vi även reflektera över kvinnors situation runt om i världen. Det här är självklart hur bra som helst och jag applåderar verkligen alla som är engagerade i detta. Problemet uppstår dock när dagen är över, den nionde mars är nämligen vilken dag som helst och underförstått tillhör den alltså männen. Istället för att kvinnors rättigheter får en extra boost den här dagen så blir det lätt att de hamnar i fokus just idag för att sen hamna i skymundan igen. Att kalla denna dagen för "internationella kvinnodagen" skickar signalen att det är just idag som kvinnors rättigheter är viktiga. När kvinnor får en egen dag är det alltså okej att de marginaliseras alla andra dagar. Och det gör vi, under varje dag under hela året utom just idag hamnar våra historier i skymundan, våra rättigheter är inte lika viktiga och vi är inte lika synliga i medierna.

Låt denna dagen bli en påminnelse om kvinnor runt om i världen och om de förhållande vi lever i. Låt inte denna dagen bli ett sätt för de som har makten att kunna hålla oss undan med argumentet att kvinnor har en egen dag och låtsas om att detta skulle rättfärdiga förtrycket. Denna dag betyder inte att vi alla redan är jämlika, denna dag finns för att påminna oss om att vi inte är det.


(jag skulle vilja påminna er alla om att humor nog är den bästa medicinen mot den nedstämdhet man kan känna när man tänker på allt hemskt som händer i världen. Jag skulle därför vilja dedikera det här ganska gamla klippet till alla kvinnor där ute, och alla män självklart, som en påminnelse om att mitt inlägg om manlig / kvinnlig humor snart är klart)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar