onsdag 9 januari 2013

Så ända in i norden!

Jag har gjort en extremt ovetenskaplig undersökning om hur norden och dess invånare upplevs, detta har jag gjort genom att googla why are (land) so.. och därefter sett vilka förslag sökmotorn ger mig, jag har endast kollat på de förslag som kommer direkt och jag har inte (vad jag vet) förändrat resultaten. Så här blev resultaten (pilarna och symbolerna bredvid är ett försök att beskriva mina egna reaktioner på det som står där)

För att göra det så rättvist som möjligt börjar vi självklart med Sverige:


Så svenska tjejer är slampiga, men åtminstone vackra, det är ju alltid något. Det här kryptiska "Why are Swedish men" kan jag dock inte tyda. Men patriotismen tar inte slut där, jag fick nämligen andra resultat när jag sökte på why are swedes so...

Så, om man väljer ett annat ord, är vi visserligen tråkiga, men vi är också långa, smarta och coola, Yay!

Om vi nu fortsätter med våra mer lyckade grannar i Norge så upplever Internetanvändarna dem så här:
Ja, de är lyckliga, lyckade och allt annat, men de är åtminstone rasister! Och det kan man väl som avundsjuk svensk hålla med om?

Om vi då åker lite mer till söder, vad hittar vi då? Jo, danskjävlarna, och vad har vi för profetia om dem?
Här var det mindre rolig läsning (för dem) de må vara långa men de är också rasister. Danmark har dessutom också fått ett sånt där kryptiskt resultat, fast i deras fall är det deras kvinnor som det uppenbarligen inte går att sätta ord på. men precis som med svenskar fick jag andra resultat när jag sökte på Why are danes so..
Tillsammans med oss är de då icke-religiösa, och det får jag väl hålla med om men jag trodde inte att svenskar och danskar var mer sekulariserade än de andra nordiska länderna. Konstiga är de också, det kanske inte är något jag har märkt, men tydligen. Men de är åtminstone lyckliga, de jävlarna.

Här näst går vi utanför Skandinaviens trygga famn till våra blygare, blekare grannar i öster, nämligen Finland:
Här fick jag lite dubbla budskap, därav det förvirrade frågetecknet. De är fula, men deras män är ändå heta. Fast när man tänker efter kanske det inte alls är ologiskt, vi får ju tänka på att finska män är kända för att basta, de som sökte på det här kanske mer tänkte temperatursmässigt snarare än att deras utseende är hett. Ett annat alternativ är förstår att personen i fråga blev inspirerad av finskans språkanvändning och använder ett könsneutralt ord fastän de egentligen menar uteslutande kvinnor. Och att de är blyga, jo det var det inget snack om, det visste man väl redan. Vad händer då om man söker på Why are finns so...

Och återigen är de framför allt fula. men i övrigt är de självklart tysta, blyga och de jävlarna är självklart också glada, det var väl typiskt, alla utom oss! Vi kan väl trösta oss med att vi åtminstone verkar vara snyggast av alla våra grannar.

och sist och faktiskt minst har vi Island, det här lilla landet som knappt syns på kartan, som det inte går tåg eller färjor till, låt oss se vad folk har att säga om dem:
Äh men det var väl också typiskt! När man äntligen trodde vi svenskar fick vara bra på någonting, så kommer jävla Island här och förstör! Deras kvinnor är vackra, hela folket är vackert och deras män är starka. De är inte ens slampiga, visst de är konstiga men vad gör det? De är åtminstone inte glada, men det är de säkert också, självgoda över att alla tycker de är så jävla snygga, fy fan.

Och till sist, en översikt över vad folk tycker om hela norden:

Okej, det kanske inte är så illa, folk verkar ju tycka vi är så där jobbigt lyckade. Vi är rika, långa, starka och vi bor i skitbra länder. Kanske kan lära mig att bo bredvid så där snuskigt självgoda grannar, om man får bo i ett så fint område.

För er som tycker det blev lite väl patriotiskt, kanske det, men jag har ju åtminstone i bilderna glatt mig över att våra grannar har så bra anseende, räcker inte det?

1 kommentar:

  1. Det här var fan det bästa inlägget du någonsin gjort! Jag älskar dina hemmagjorda smiles, mycket snyggare än photoshop!

    Många kramar från Frida

    SvaraRadera